A Kistáltos Óvodai Pedagógiai Program
Óvodánk nevelési programja 1999 - ben íródott. A bevezetett nevelési program az addigi jól bevált értékekhez és az óvoda hagyományaihoz igazodik. A pedagógiai program a szülők és az óvodapedagógusok közös munkája mely tükrözi célunkat, hogy gyermekeink harmonikus, érdeklődő, kreatív, szeretetre fogékony, kitartó gyermekek legyenek, miközben a nevelési programunk sokirányú fejlesztésével felkészítjük Őket az iskolai életre.
A programot 2023- ban módosítottuk.
A törvényi előíráson kívül programunkban kamatoztattuk külföldi tapasztalatainkat, melyeket Finnországban, Ausztriában, Olaszországban, Görögországban, Japánban, és Szlovákiában szereztünk.
A táltos, a magyar népmesék természetfeletti tulajdonságaival felruházott alakja.
Pedagógiai Programunk vallja, hogy gyermekeink:
"Kis táltosként", szabadon és aktívan vegyenek részt a világ megismerésében miközben szeretetben fürödjenek és legjobb szaktudásunk segítségével megalapozzuk harmonikus személyiségüket.
Óvodánkban 3 vegyes csoportban, havi váltásban dolgoznak felsőfokú végzettségű óvodapedagógusaink 1-1 szakképzett dajka segítségével.
Az átfogó nevelési célunk az, hogy a gyermekek sokoldalú harmonikus fejlődését, fejlesztését életkoruknak megfelelő módon, megfelelő lelki és tárgyi környezetben, az egyes gyermekek igényei és fejlettségi szintjének megfelelően segítsük elő.
Nevelési programunk arra épül, hogy a különböző életkorú gyermekeket nevelünk egy csoportban, érzelmileg meleg légkörben akár 4 évig is az iskolai alkalmasság eléréséig.
Ha szükséges a Kistáltos Óvoda felvállalja az eltérő fejlődésű, vagy testi - lelki értelemben különleges gondoskodást igénylő gyermekek nevelését is.
A Kistáltos Pedagógiai Program Alapvető feladatai
Gondozás és egészséges életmódra nevelés |
Érzelmi nevelés és szocializáció |
Elemi és biológiai szükségleteket elégít ki, miközben kialakulnak azok a jó szokások, amelyek az egészségnevelést szolgálják és az egészség megőrzését egy egész életre meghatározzák.
A gondozási feladatokban sürgetés nélküli biztonságot, személyességet biztosítunk a gyermekeknek, miközben sokféle fejlesztési lehetőség adódik.
|
Legfőbb feladata, hogy a gyermek érzelmi biztonságban éljen az óvodában.
Célunk, hogy gyermekeinkben kialakuljon és megerősödjön az érzelmi beleélés, és a frusztrációtűrés.
Arra kell törekednünk, hogy az óvodások együttműködjenek társaikkal, önállóan döntsenek és oldják meg a konfliktusokat.
|
A Kistáltos Óvodai Pedagógiai Program tevékenységformái
A játék az óvodás gyermek legjellemzőbb, alapvető tevékenysége: A játék, a legfőbb személyiség fejlesztő eszköz az óvodás gyermek életében, mert benne minden tanulási tartalom, ismeret, jártasság, készség megjelenik. A tartalmas játékfolyamat eredményeképpen alakul a magatartás. A Kistáltos Program a gyermeki játékot nem szakítja meg más napirendi feladatokkal.
Munka jellegű tevékenységek: A gyermek mindennapi tevékenységének része, amelysorán a gyermek egyre önállóbbá válik, alakul a gyermek szociális magatartása és társas kapcsolata. (Önkiszolgálás, Közösségért végzett tevékenységek, Növénygondozás)
A tanulás: Az óvodai tanulás alapja azok a tevékenységek és élmények, amelyeket a gyermek a családban él át. A tanulás lehet spontán és szervezett. (egyéni, kiscsoportos, közös foglalkozás)
Óvodánk napirendje folyamatos, amely elég időt ad a spontán tevékenységeknek. A folyamatos napirend teszi lehetővé, hogy az óvodapedagógus szerveztet kötetlen kiscsoportos vagy egyéni foglakozásokat.
Ezen kívül az egyéb közös foglalkozásoknak fontosságát nagyra értékeljük. Ilyenek a közös mozgásos, testnevelés foglalkozás napjai, szereplések.
Nevelési programunk tartalmazza a fejlődés várható eredményeit az óvodáskor végére.
Napirend
IDŐ |
Tevékenységi forma |
Tevékenység |
6.00-10.00 |
Szabad választás. Egyéni vagy kiscsoportos |
Folyamatos reggeli. Kötetlen vagy egyéb foglalkozás. |
10.00-11.45 |
Közös tevékenységek |
Mese vers, mindennapi testnevelés ,udvari játék, vagy egyéb szabadon végzett tevékenység. |
11.45-12.30 |
Kiscsoportos foglalkoztatási, közös tevékenység |
Naposi teendők. Étkezés, Mosdás, készülődés a pihenéshez. |
12.30-14.30 |
Közös, egyéni altatás |
Mese, altató ceremónia. |
14.30-tól hazamenésig |
Kiscsoportos és egyéni |
Gondozás, felkelés, öltözés, mosdás, étkezés. Játék szervezés és irányítás. Egyéni fejlesztés, gondoskodás. Egyéni vagy kiscsoportos gondoskodás. |
Heti ütemterv
Hétfő |
Kedd |
Szerda |
Csütörtök |
Péntek |
Környezetünk
Természet és társadalom-játékos
|
Mozgás kicsiknek és nagyoknak |
Ének- énekes játék zene |
Rajzolás, kézimunkázás,
mintázás |
Dramatizálás, vagy egyéb művészeti élmény |
matematika |
Mese-vers |
Mese-vers |
Mese-vers |
Mese-vers |
A heti ütemtervben foglaltak változhatnak.
Az óvodai tanulásról
Az óvodai tanulás a gyermekek különböző tevékenységekben való részvételében valósul meg.
Az óvodapedagógus és a társak motiválják a gyermeket a tanulásra. A spontán tanulás mellett az óvodapedagógusok különböző nagyságú csoportoknak szerveznek tevékenységeket. Ez a szervezeti megoldás az óvónő részéről feltételezi a tervszerűséget, a módszertani tudást és az adott kisgyermek fejlettségének pillanatnyi ismeretét.
Mesélés, verselés
A Kistáltos Óvodában nagyon fontosnak tartjuk, hogy gyermekeink a magyar népköltészet alkotásain keresztül átitatódjanak a magyar érzésvilággal, észjárással, anyanyelvünk szép fordulataival. A népmeséknek stabil helye van napirendünkben a tevékenységek után valamint a déli pihenés időszakában.
Énekes játék, zene
A magyar dalos játékok kiemelt szerepet kapnak a hagyományőrzés keretein belül. A mozgásos, dalos gyermekjátékok komplex fejlesztő hatását az élményszerzésben, közösségi érzés fejlesztésében, téri képzetek kialakításában és még számtalan lehetőségben értékeljük. Hatásukra fejlődik hallásuk, ritmusérzékük, egyenletes járásuk. A nagycsoportos gyermekeink részére a térségre jellemző szoknyát és kötényt varratunk a lányoknak. Gyermekeinkkel szívesen adunk műsort más intézményeknek.
A helyi művészeti iskola zenepedagógusai évszakonként adnak koncertet gyermekeinknek.
A Külső világ tevékeny megismerése
E tevékenység során ismertetjük meg a gyermeket a természeti és társadalmi környezettel, a környezet és természet védelmével és annak szeretetével. A sokféle élménnyel, kirándulással, sétával, kerti tevékenységekkel, állatgondozással megfogható közelségbe hozzuk a tapasztalatokat.
Óvodánkban a matematikai nevelés komplex formában a gyermekek észlelésére, érzékelésére, megismerési vágyára épül spontán játékos tapasztalatszerzéssel.
Ábrázolás és kézimunka
Oldott légkörben, szabad eszközhasználattal, időbeli korlátozás nélkül valósul meg óvodánkban. Az úgynevezett kézimunka asztalt és az eszközöket a gyermekek állandóan és szabadon használhatják az óvodapedagógus értő pedagógiai és módszertani útmutatása segítségével. Folyamatosan készülünk a kiírt pályázatokra. Gyermekeink sikerrel szerepelnek országos pályázatokon is.
Mozgás
A Kistáltos Program egyik fontos eleme ,hogy valljuk, a szabad levegőn végzett mozgás fejlesztő hatását. Az óvoda kertjét ennek megfelelően alakítottuk.
A spontán fejlesztés mellett napi rövid tornát és hetente külön testnevelés foglalkozást tartunk korcsoportok szerint.
Óvodánk tornaszobájában amely egyben közösségi térként is fontos szerepet tölt be.
Itt zajlanak a gyógy- testnevelési foglalkozások is. Óvodánk udvarán 2016-ban Mezítlábas parkot alakítottunk ki amely a gyermekek lábtornáját segíti elő.
Rendszeresen részt vesznek gyermekeink a különböző Ovi – foci rendezvényeken,nagycsoportosaink úszni tanulnak a városi Kincset ér program keretében.
2018 -ban óvodánk udvara Komárom város Önkormányzata segítségével új játszóparkot
kapott ami az óvodás gyermekek mozgásfejlesztése szempontjából igazi kincs.
|